OLX розпочинає серію статей про бізнеси, які продовжують працювати під час воєнного стану. Герой нашого першого матеріалу – 21-річний киянин Іван Тарасенко, засновник компанії Smart-home.com.ua. Вона спеціалізується на продажу та встановленні товарів для безпеки: відеоспостереженні, охороної сигналізації та інтернет-обладнання.
Іван розповів, як адаптував роботу бізнесу до воєнних умов, додав до асортименту нову позицію під потреби військових та пояснив, чому в найближчому майбутньому планує збільшення запасів на складі.
Заснував бізнес у 16 років
Я створив компанію Smart-home.com.ua у 2017 році. Тоді мені було 16 років, я навчався в 11 класі. Системами відеоспостереження зацікавився ще раніше: цим напрямом займався мій дідусь, це було його хобі. Тож я з 12 років навчився встановлювати камери та заробив на цьому перші гроші. А бізнес започаткував, коли мама завчасно закупила партію камер для свого офісу: ми вирішили їх продати і потім придбати нові. Я знайшов покупців, вклав отримані кошти в наступну партію – і так все закрутилося.
Думаючи про майбутнє, почав створювати сайт. Вкладав у нього душу: понад 1000 товарів додавав вручну. За рік запустив магазин на OLX, щоб залучати бiльше клієнтів. З того часу і дотепер роблю ставку на докладний опис кожного товару. Зазвичай я по черзі перераховую характеристики та додаю детальну «розшифровку» кожної функції – адже клієнт хоче бачити текст, складений максимально доступною для нього мовою.
Більшість нашої команди працює на фрилансі: SEO-спеціалісти, програмісти, монтувальники систем безпеки. Останні знаходяться у багатьох великих містах України, як-от Київ, Харків, Одеса, Львів, Полтава тощо. Я сміливо можу їм доручити встановлення обладнання для наших покупців.
Зазвичай я працюю без вихідних і готовий прийняти замовлення у будь-який час: вважаю, що товари для безпеки мають бути доступні людині 24/7 365 днів на рік.
Заявки від клієнтів я намагаюся обробляти самостійно. Консультую покупців, допомагаю підібрати товар під їхні потреби. Для мене важливо, щоб людина отримала найкращий сервіс і залишилася задоволеною.
Також я особисто тестую більшість устаткування, яке ми продаємо. Частина обладнання встановлена у мене вдома, решта – на підприємствах у знайомих. Це дозволяє бути впевненим, що клієнти купують лише якісний і перевірений продукт.
Серед клієнтів – волонтери та військові
Зазвичай я працюю без вихідних і готовий прийняти замовлення у будь-який час: вважаю, що товари для безпеки мають бути доступні людині 24/7 365 днів на рік.
Проте у перший тиждень війни – з 24 лютого до 1 березня – дзвінків не було взагалі. Це не дивно: ніхто не знав, що робити. Але вже з 2 березня ми знову почали відвантажувати товари – як для звичайних покупців, так і для волонтерів та військових. Адже в моєму арсеналі є обладнання, яке зараз потрібне Збройним силам та теробороні: системи відеоспостереження, сигналізація тощо. Аби допомогти нашій армії, я роблю знижки, а деяке обладнання надаю безкоштовно.
Також спеціально під потреби військових я додав до асортименту рації. Ще кілька місяців тому не міг би й подумати, що наша компанія їх постачатиме. Ми на них ніколи не спеціалізувалися, але щойно дізналися про таку потребу на фронті – вирішили зайнятися. Швидко знайшли постачальника, але стикнулися із складнощами з доставкою товару до Києва. Нова пошта тоді тільки починала працювати, тож врятували волонтери: за день перевезли посилку з півдня України до столиці.
У моєму арсеналі є обладнання, яке зараз потрібне Збройним силам та теробороні: системи відеоспостереження, сигналізація тощо. Аби допомогти нашій армії, я роблю знижки, а деяке обладнання надаю безкоштовно.
Протягом першої частини березня доставка товарів від нас до Збройних сил також лягла на плечі волонтерів: завдяки ним вдавалося скеровувати обладнання до всіх куточків України. А для цивільних клієнтів, доки пошта не повернулася до роботи у звичайному режимі, ми пропонували самовивіз із нашої точки на Позняках у Києві.
Крім цього, ми стикнулися з тим, що з початком війни всі склади постачальників з України припинили роботу – багато з них знаходиться в областях, які потрапили під обстріли. Але на нашому власному складі завжди є великий запас товару на кілька місяців, тому поки що його всім вистачає.
Під час війни кількість замовлень впала на 40%
У воєнний час кількість замовлень у нашій компанії скоротилася приблизно на 40%. Проте OLX стабільно приносить нам третину заявок: людям зручно заходити на платформу, де представлені підприємці з усієї країни, та знаходити товар у своїх містах. Це швидше, ніж шукати на окремих сайтах.
Наразі ми розміщуємо на OLX 202 оголошення. Раніше було трохи більше: деякі товари довелося прибрати через низький попит та маржинальність. Також ми оптимізували бюджет: просуваємо кожну позицію залежно від її маржинальності, попиту на неї та кількості продажів. Для найпопулярніших товарів купуємо рекламний набір «Турбо продаж». Загалом витрачаємо на розміщення оголошень та їхнє просування в середньому 10 тис. грн на місяць.
Я впевнений, що навіть під час війни підприємцям варто не боятися пробувати.
Адаптувати текст оголошень під воєнний час не довелося, оскільки картки товару із самого початку були створені грамотно. Тільки дописали, що вартість в оголошенні актуальна і ми продовжуємо працювати. До речі, ціни ми не підвищували: практично всі товари з нашого складу відвантажувалися за довоєнним курсом.
У найближчому майбутньому я планую розширювати магазин та збільшувати асортимент на складі. Війна навчила робити більше запасів товарів, тому що в такій ситуації можна сподіватися лише на те, що є в наявності. Що більше продукції у вас на складі, то швидше ви зможете обслуговувати клієнтів – адже людям зазвичай потрібні товари тут і зараз.
Я впевнений, що навіть під час війни підприємцям варто не боятися пробувати. Вже наводив приклад, як несподівано у нашому асортименті з’явилися рації. Бізнес має швидко підлаштовуватися під зовнішні умови: для цього важливо розуміти, які товари мають попит, а також оптимізувати витрати.