• Укр
  • Рус

Як працювати й підтримувати команди під час війни: досвід Eldorado, ОККО, Meest та KFC

570
Додати
до обраних
Поділитися
Катерина МаєвськаАвтор

Коли в Україні почалася повномасштабна війна, багато компаній були змушені тимчасово припинити діяльність або навіть повністю поставити бізнес на паузу. За даними опитування Європейської Бізнес Асоціації серед компаній, що входять до її складу, станом на квітень 2022 року 68% бізнесів працюють частково або з деякими обмеженнями, 28% – повноцінно.

Навіть ті компанії, які не припиняли своєї діяльності під час війни, мусили адаптуватися до реалій воєнного стану. Як ці працедавці пристосувалися до нових умов та які ініціативи з підтримки команд запровадили – дізналася редакція блогу OLX.

Як працювати й підтримувати команди під час війни: досвід Eldorado, ОККО, Meest та KFC

Антоніна Маринченко, керівник відділу рекрутингу та адаптації Eldorado

– Із 130 офлайн-магазинів нашої мережі наразі працюють близько 80.

Десятки наших працівників, зокрема й кілька дівчат, долучилися до Збройних сил (ЗСУ) та Тероборони (ТРО). Ми з колегами допомагаємо забезпечувати їх необхідними речами для захисту та побуту.

Щоб підтримати Україну в боротьбі з російською агресією, компанія надала багато техніки на потреби ЗСУ та ТРО загальною вартістю понад 7 млн грн.

Також ми створили спеціальний фонд, куди надходять кошти від бізнесу і співробітників, які використовуємо для підтримки працівників та їхніх сімей під час евакуації з гарячих точок, у тимчасово окупованих регіонах та зонах бойових дій.

Допомагаємо з евакуацією з гарячих точок і купуємо все необхідне

Загалом у стосунках із колективом наразі багато людяного та емоційного. Наші керівники та HR-департамент постійно на зв’язку з командами. Намагаємося фокусуватися насамперед на потребах та підтримці людей.

Допомагаємо працівникам та їхнім родинам із гарячих точок на сході та півдні України переміститися на безпечніші території. Зокрема, знайти та оплатити житло. Частина наших співробітників були змушені евакуюватися з домівок майже без особистих речей, тому допомога також може знадобитися буквально з усім необхідним для життя – від техніки та одягу до посуду.

Найрадісніші новини для нас зараз – коли людям вдається вирватися з найнебезпечніших місць, де тривають активні бойові дії чи вони окуповані. Наприклад, з Маріуполя, Херсона, Харкова.

Але, на жаль, серед наших працівників є й втрати. Компанія надає фінансову підтримку їхнім родинам.

Фокусуємося на потребах людей

З перших днів війни нам допомогла єдина інформаційна політика компанії. Використовуємо для цього наш чат-бот ELSA Telegram, корпоративну пошту, Viber і Telegram-групи. Відділ внутрішніх комунікацій розміщує там актуальну та корисну інформацію. Контент для команди відповідає воєнному стану – від новин компанії до психологічної та фінансової підтримки працівників.

Намагаємося тримати зв’язок з усіма співробітниками. Відповідальність кожного керівника – бути в курсі щодо місця перебування та потреб команди. Також ми проводимо корпоративні та командні онлайн-зустрічі, де ділимося не тільки результатами та планами бізнесу, а й просто підтримуємо одне одного емоційно та вшановуємо хвилиною мовчання колег, які більше не з нами.

Оцінивши потреби працівників, запустили проєкт «Бережи себе». Наша мета – надати людям інструменти та практики, щоб вони могли допомогти собі й близьким. Наприклад, позбутися стресу, прийняти рішення, планувати та повернутися до нормального життя, підтримувати стосунки з близькими людьми на відстані, також вчимо коректної та підтримуючої взаємодії з дітьми. Раз на два тижні проводимо цікаві вебінари із запрошенням зовнішніх експертів і психологів. Проєкт має неабиякий інтерес з боку працівників, щоразу події відвідують 100-120 колег.

Продовжуємо підбір і наймаємо членів родин працівників

Докладаємо зусиль, щоб зберегти робочі місця та зайнятість наших працівників, компанія вчасно виплачує заробітну плату. Хоч підбір значно скоротився, але ми продовжуємо пошук персоналу – є відкриті вакансії в центральному офісі у IT-напрямі, а також у торговельній мережі.

Для порівняння: 23 лютого в нас були відкриті 131 вакансія в мережі по всій Україні і ще 32 – у центральному офісі. В квітні та травні – 63 та 24 пропозицій роботи в магазинах і три – в офісі. До повномасштабної війни ми закривали вакансії в мережі в середньому за 10 робочих днів, зараз – 3-5 днів. Людям потрібна робота, тож через брак пропозицій всі швидше приймають рішення.

Через війну частина працівників виїхали за кордон. На їхні робочі місця ми запрошуємо колег із небезпечних для проживання регіонів. Наші співробітники, що готові до переїзду, а також члени їхніх родин, які шукають роботу, – пріоритетні кандидати. Проте пошукачів з ринку ми також розглядаємо та запрошуємо в команду.

З’явилися нові акценти в навчанні персоналу

Адаптація до нових обставин відбулася й у відділі навчання Eldorado. Ми проводимо актуальні інструктажі з техніки безпеки в умовах воєнного стану та розробляємо дистанційні курси щодо дій працівників магазинів у небезпечних ситуаціях.

Змінилися потреби співробітників у взаємодії з клієнтами. Робота із запереченнями стала менш важливою, ніж готовність консультанта зрозуміти запит людини. Пріоритетом для покупця є співвідношення ціни та якості й простота в експлуатації, а не придбання найновішої та найдорожчої моделі. Також у роботі з клієнтами зараз цінується неформальна підтримка, розуміння та емпатія. Ми доопрацьовуємо наші навчальні програми так, щоб вони відповідали актуальним запитам.

Не тільки ЄС: в яких країнах шукають роботу українці під час війни

Як працювати й підтримувати команди під час війни: досвід Eldorado, ОККО, Meest та KFC

Галина Цвіркун, HR-директор Meest

– Наша компанія адаптується до нових реалій. Ключовий напрям роботи зараз – доставка гуманітарної допомоги з країн ЄС, Великобританії, Канади та США. Від початку повномасштабної війни ми доставили близько 6 млн кг гуманітарного вантажу та 300 тис. кг їжі, які передаємо військовим, внутрішньо переміщеним особам, пораненим і людям, які зараз перебувають в зоні активних бойових дій.

У квітні нам вдалося відновити всі сервіси. Найбільший попит мають ті, які пов’язані з міжнародними посилками, особливо доставка в країни Європи, США та Канаду. Попри нові виклики для бізнесу, ми зберегли ціни на доставку на довоєнному рівні.

Облаштували в офісі прихисток для евакуйованих колег

Коли розпочалося повномасштабне вторгнення, в перші ж години ми обрали пріоритет – життя та безпека наших працівників по всій території України. Ми організували координаційний штаб, щоб допомагати співробітникам із евакуацією, житлом, виїздом за кордон, психологічною підтримкою.

Компанія виділила один корпус офісу у Львові, щоб облаштувати прихисток для команди: там зараз живе частина співробітників, які евакуювалися зі сходу України. Тим людям, які вирішили не залишати домівок, почали надсилати гуманітарні фудбокси.

Розповідаємо історії порятунку та допомагаємо колегам у ЗСУ

Ми щодня спілкуємося з командою в корпоративних групах. Публікуємо важливі звернення, корисні ресурси, які стануть у пригоді в Україні чи за кордоном, психологічні та медичні поради. Також ділимося історіями з життя вцілілих працівників, яким вдалося вибратися з гарячих точок.

Понад 60 працівників Meest наразі на передовій у лавах ЗСУ. Десятки наших колег записалися до Тероборони. Ми забезпечуємо їх базово необхідними речами, тактичними аптечками та фудбоксами. Робимо все можливе, щоб компанія відновила потужності до довоєнних часів і продовжила зростати. Завдяки Збройним силам ми маємо можливість працювати і максимально зосередити зусилля, щоб забезпечити міцний тил, який наблизить Україну до перемоги.

Як працювати й підтримувати команди під час війни: досвід Eldorado, ОККО, Meest та KFC

Дар’я Семенченко, HRD компанії Tasty Food (власник франшизи ресторанної мережі KFC)

– 24 лютого, прочитавши ранкові новини про обстріли України, ми вирішили не виводити працівників на роботу заради їхньої безпеки.

Але вже з середини квітня ми почали відновлювати роботу ресторанів у безпечних регіонах. Загалом наразі в Україні знову запустилися 11 ресторанів KFC. Ми продовжуємо працювати над подальшим відкриттям, щоб підтримувати економіку країни та наших співробітників.

«Обшили» ресторани плитами та підготували інструкцію, як діяти під час сирени

Взаємодія офісу та ресторанів у нас відмінно налагоджена у віддаленому форматі ще з часів пандемії та локдауну. У кожного співробітника з 2020 року організоване дистанційне робоче місце, і всі знають, що мають робити для безперебійного функціонування бізнесу.

Більшість операційних процесів ресторанів залишилися без змін – зокрема, стандарти обслуговування, приготування, зберігання сирих і готових продуктів. Єдине, що ми змінили для відновлення роботи, – це графік роботи наших ресторанів у зв’язку з комендантською годиною. Також сформували меню з огляду на наявність продуктів, оскільки військові дії в країні тривають і не всі постачальники готові відновлювати роботу. Водночас наш основний продукт – смажена курочка і її рецептура приготування, залишився без змін.

Для безпеки роботи співробітників фасадні ресторани «обшили» ОСБ (спеціальними захисними плитами – ред.). Також розробили інструкцію «Як діяти під час сирени», адже за обмежену кількість часу потрібно вимкнути обладнання, розрахуватися з гостем, поінформувати всіх, хто знаходиться в ресторані, про найближче укриття та дістатися до нього.

На зв’язку з кожним і підтримуємо працівників за кордоном

Наш бізнес – це насамперед люди. Тому ми думали про них. З початку війни жодного співробітника не скоротили. Усі зберегли робочі місця та передбачені законодавством виплати під час простою.

Ми щотижня актуалізуємо статус кожного співробітника: де він знаходиться, чи у безпеці, які є додаткові контакти для зв’язку. Щоб морально підтримати та розрадити людей, регулярно проводимо онлайн-зустрічі.

10% наших працівників виїхали за кордон. Ми зв’язалися з нашими партнерами в Європі та організували працевлаштування. Оскільки ми є частиною міжнародного бренду Yum! Brands, співробітники ресторанів отримали матеріальну допомогу від фонду Yum! Brands Disaster Relief Fund.

Також наша компанія матеріально підтримує співробітників у разі хвороби, втраті близького тощо. Незважаючи на стовідсоткову втрату доходів, ми зберегли ці виплати.

Готуємо та доставляємо їжу тим, хто цього потребує

«Тесті Фуд» завжди була соціально відповідальною компанією. Ми активно брали участь у волонтерських проєктах різного масштабу та продовжуємо це робити під час війни. Спеціально залучати співробітників не довелося – більшість самі шукали можливість допомогти та пропонували різні ініціативи для волонтерства та благодійності.

Під час воєнних дій наша команда готувала та доставляла обіди людям, які цього потребували. Зокрема, мережа ресторанів KFC відкрила кухні для приготування їжі для воєнних госпіталів, лікарень, ТРО, військових тощо.

Спочатку готували обіди зі своїх запасів, коли вони закінчилися – наш партнер МХП надав нам сировину, щоб ми могли продовжити. З розвезенням допомогла компанія Bolt Food. Навіть зараз, відновивши роботу ресторанів, ми продовжуємо підтримувати смачними обідами важливу інфраструктуру країни. Загалом ресторанна мережа KFС за весь період військових дій приготувала понад 220 тис. обідів у різних регіонах (Київ, Дніпро, Одеса) і продовжує робити свій внесок у підтримку країни та нашу перемогу.

Як отримати компенсацію від держави, якщо компанія працевлаштувала переселенця

Як працювати й підтримувати команди під час війни: досвід Eldorado, ОККО, Meest та KFC

Олена Кіріченко, менеджер з розвитку бренду роботодавця ОККО

– OKKO – компанія критичної інфраструктури, тому ми функціонуємо безперебійно в цей важкий період. Працюємо 24/7, щоб забезпечити українців пальним, продовольчими та побутовими товарами, допомагаємо ЗСУ та волонтерам, як і завжди платимо всі податки та підтримуємо економіку.

Наша ключова цінність – це люди. Команда продовжує працювати, ми своєчасно виплачуємо зарплати близько 10 000 співробітників. А також не зупиняємо активний пошук та залучення нових працівників – з перших днів війни і дотепер підбір в ОККО відкритий, є різні вакансії.

Допомагаємо переїхати з небезпечних регіонів

Щоб підтримати команду під час війни, ми запровадили низку ініціатив. Насамперед ідеться про збереження життя та здоров’я людей. Компанія релокує працівників та їхні родини, які виявили бажання тимчасово переїхати з небезпечних регіонів України. Зокрема, допомагаємо з пошуком житла, компенсували витрати на нього протягом березня-квітня. Надаємо робочі місця в інших регіонах співробітникам, які виїхали, а за необхідності та бажанням – також їхнім сім’ям.

Для працівників мережі АЗК переглянули підхід до нарахування заробітних плат, а для співробітників у критичних і небезпечних умовах / регіонах – умови преміювання. Крім того, у нас діє профспілка, яка надає матеріальну допомогу у зв’язку з мобілізацією та вимушеним переселенням.

Турбота про ментальне здоров’я та корпоративна дитяча кімната

Щоб зберегти продуктивність команди, важливо турбуватися й про ментальне здоров’я людей. Ми створили для працівників внутрішню гарячу лінію. Залежно від запиту експерти з HR-команди можуть самі надати допомогу, перенаправити до психологів, з якими ми співпрацюємо, чи до нашої страхової компанії, яка забезпечує зокрема й психологічну підтримку.

Також ми організовуємо онлайн-зустрічі, до яких може приєднатися будь-який працівник, де розповідаємо про антистресові практики для тіла, інтелекту та стабілізації емоційного стану. Щодня готуємо підтримуючий корисний контент у наших інформаційних каналах (Telegram, Viber, портал, щотижневий дайджест новин).

А при центральному офісі у Львові ще з 2016 року існує дитяча кімната «Грифончики», яка працює за принципом дитячого садочка й облаштована з урахуванням навчальних та ігрових потреб дітей різного віку. Всі працівники головного офісу можуть привести сюди своїх дітей.

Як підтримати команду під час війни: поради роботодавцям

1. Подбайте про безпеку життя та здоров’я працівників

Наприклад, компанія може допомогти виїхати з небезпечних регіонів (інформаційна чи фінансова підтримка, забезпечення транспортом тощо). Тільки після цього можна налагоджувати робочі процеси в команді.

2. Забезпечте базові матеріальні потреби

Насамперед йдеться про збереження робочих місць і зарплат (звісно, якщо це можливо). Також компанія може допомогти з пошуком та компенсацією оренди тимчасового житла, надавати необхідні побутові речі та продуктові набори.

3. Піклуйтеся про ментальне здоров’я

Корисно залучити психолога для консультацій, який допоможе людям долати стрес та відновлювати ресурси в умовах воєнного стану.

Продавців шукають менше, а кур’єрам пропонують більшу зарплату: ситуація на ринку праці

4. Підтримайте родини

Наприклад, запропонуйте працевлаштування родичам працівників, які втратили роботу, допоможіть з організацією медичної допомоги чи освітнього процесу для дітей.

5. Будьте на зв’язку

Спілкуйтеся з командами якомога частіше – як на запланованих зустрічах, так і неформально. Важливо стежити за ситуацією колег: можливо, хтось у небезпеці чи потребує допомоги.

У комунікаціях варто фокусуватися на взаємній підтримці, а також поширювати актуальний контент – перевірену інформацію про перебіг війни, інструктажі щодо поведінки в небезпечних ситуаціях, підтримуючі історії з хепі-ендом тощо.

6. Встановіть нові планки продуктивності

Через стреси працівники здебільшого не можуть працювати так само ефективно, як і раніше. Тому у плануванні завжди варто це передбачати. Водночас фокус на спільній меті та підтримка компанії дозволяє команді зберігати баланс та якісно виконувати завдання.

7. Гуртуйтеся довкола роботи на перемогу

Ініціюйте та підтримуйте волонтерські проєкти команди, разом допомагайте колегам, які стали на захист держави чи перебувають у складних життєвих обставинах.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як не вигоріти під час пошуку роботи

Як не вигоріти під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX

Як уникнути вигорання під час пошуку роботи: лайфхаки від OLX ✔️ Як залишитися мотивованими та стресостійкими ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.