Співбесіда є одним з найбільш важливих етапів для отримання роботи. Кожна співбесіда з роботодавцем — це новий досвід, що може стати у пригоді навіть якщо ви прямо зараз не плануєте змінювати роботу. Таке інтерв’ю дає можливість завести ділові контакти, оцінити себе та вирішити, куди рухатися далі. З’ясуймо, як підготуватися, щоб успішно пройти співбесіду.
Як «блакитним комірцям» підготуватися до співбесіди (зокрема, під час війни): 12 складних запитань
Як підготуватися до співбесіди?
Знайти потрібну вакансію не проблема.
У цьому допоможе ОЛХ робота.
Для швидкого пошуку варто користуватися фільтрами: вибрати місто, тип зайнятості, графік, а також бажану зарплату. Коли вакансія буде знайдена, слід зв’язатися з рекрутером, надіслати резюме та домовитися про інтерв’ю. Для перевірки чи підготовки резюме можете додатково ознайомитися з рекомендаціями “Як правильно скласти резюме для лінійних працівників” за посиланням.
Дуже важливою є підготовка до співбесіди. Не слід нехтувати цим етапом, адже ви ніколи не знаєте, хто ще претендує на бажане місце. Перед співбесідою варто дізнатися про компанію та власників. Знайти інформацію можна за допомогою сайту компанії, перевірених ЗМІ, соцмереж. Корисними будуть відгуки знайомих та на спеціалізованих сайтах.
Як безпечно знайти роботу: поради пошукачам і працевдавцям
Варто також «познайомитися» з рекрутером. Можна знайти профіль у соцмережах — подивитися на фото, дізнатися, про що людина пише. Ці прості дії зменшать рівень страху перед інтерв’ю.
Підготовка самопрезентації
Завчасно слід підготувати «промову в ліфті». Метод самопрезентації Elevator Pitch полягає у тому, що треба уявити себе та іншу людину у ліфті. Вам потрібно розповісти про себе так, щоб після відкриття ліфта у людини залишилося бажання й далі з вами спілкуватися. Цей метод прекрасно підійде і для співбесіди — вам слід стисло та системно розповісти рекрутеру все найважливіше, що стосується вашого робочого досвіду, продемонструвати свої професійні надбання та переваги.
У промові треба:
- розповісти про себе за 3 хвилини;
- визначитися з тим, хто ви є у професійному житті;
- продемонструвати набір професійних досягнень;
- обов’язково долучити до розповіді цифри, статистику, наприклад, кількість залучених клієнтів чи організованих заходів.
Тези самопрезентації варто записати у нотатнику, адже мозок краще запам’ятовує текст, написаний від руки.
Запитання про попереднє місце роботи
Заздалегідь слід підготувати й розповідь про попереднє місце роботи, адже питання про мотиви зміни компанії обов’язково пролунає під час співбесіди. Розповідати про попередню роботу, колектив, з яким працювали, потрібно з максимальною повагою. Критика колег або керівника попередньої компанії неприпустима. Слід без емоцій дати відповідь про суть роботи, а також про завдання, які виконували.
Відповідаючи на запитання, що вас не влаштовувало у попередній роботі, не варто вказувати заробітну плату, як головний пункт. Навіть якщо вас раніше не влаштовувала зарплата, слід заздалегідь поміркувати, що саме є важливим для вас в роботі та висвітлити у розповіді ці мотиви. Прикладом таких мотивів може бути пошук більшої зони відповідальності чи перспектив росту.
Не варто вказувати розмір зарплати як причину звільнення. Роботодавець буде впевнений: якщо конкуренти запропонують вам більшу суму, то ви спокійно звільнитеся з його компанії.
Дуже корисно завчасно дізнатися про стресову, біографічну та ситуативну методики проведення співбесіди. Адже невідомо, яку саме стратегію вибере рекрутер. Ви повинні мати хоча б загальне уявлення про ці типи співбесіди, щоб у відповідальну мить не розгубитися.
Підготовку слід припинити приблизно за день до інтерв’ю. Не варто постійно подумки повторювати відповіді на запитання. Краще визначитися з одягом на співбесіду та розібратися з маршрутом, яким ви поїдете на зустріч. Заспокойтеся та не перевантажуйте психіку.
Що питають на співбесіді?
Питання на співбесіді можуть бути різноманітними, адже HR-фахівець цікавиться не лише вашим досвідом роботи, інтелектом та навичками, але й характером, психологічною стійкістю та звичками.
Ким ви бачите себе за декілька років?
Це питання обов’язково пролунає під час інтерв’ю, адже наймачу цікаво дізнатися про ваші кар’єрні плани та амбіції. Роботодавцю важливо знати, чи вас цікавить лише тимчасовий заробіток, чи ви прийшли в його компанію надовго. Не рекомендуємо штучно завищувати планку та розповідати про нереалістичні цілі. Краще продемонструвати, що ви вже не один раз замислювались, яким саме буде ваше майбутнє.
Які ваші сильні та слабкі сторони?
Рекрутер обов’язково захоче дізнатися, яку користь буде отримувати компанія від вашого працевлаштування. Перерахуйте свої чесноти, що допоможуть розвитку компанії, та проілюструйте їх прикладами з життя. Схильні до самоаналізу люди здатні визнавати власні слабкі сторони. Тож таке запитання дозволить визначити, чи намагаєтесь ви самовдосконалюватися, чи розумієте свої сфери розвитку.
Якими будуть перші кроки на новій посаді?
Будь-якому роботодавцю потрібні ініціативні працівники, що генерують свіжі ідеї та прагнуть змін. Але не слід одразу змінювати абсолютно все, активність потрібно демонструвати з розумом. Відповідайте, що спочатку треба ознайомитися з поточним станом справ.
Чи маєте ви пропозиції від інших компаній?
Це питання допоможе наймачу дізнатися, чи ви прагнете отримати саме цю посаду, а також — скільки він має часу, щоб прийняти рішення про ваше працевлаштування. Питання дуже делікатне: треба одночасно дати зрозуміти, що ви хороший спеціаліст, але цікавитеся саме цією вакансією.
Який рівень зарплати вас влаштує?
Не слід боятися відмови після того, як ви оголосите бажаний прибуток. Завчасно слід промоніторити рівень зарплат, щоб аргументовано відповісти, чому саме на такий розмір винагороди ви претендуєте. Наприклад, ви досягли значних результатів на попередньому місці роботи чи знаєте іноземну мову.
Що стосується особистих запитань, то не слід йти на конфлікт чи демонструвати прямий докір. У таких випадках вам допоможуть навички ведення переговорів та дипломатії. Слід зрозуміти, що саме мав на увазі рекрутер, тож і відповідати потрібно на прихований запит, а не на пряме запитання.
Як успішно пройти співбесіду: 5 важливих порад
Саме від кандидата залежить, чи стане інтерв’ю успішним. Тому слід дослухатися до корисних порад, що підкажуть, як поводитися на співбесіді.
Прийдіть учасно
Рекрутери негативно ставляться до запізнень, тому слід дістатися до місця інтерв’ю завчасно. Якщо стався якийсь форс-мажор, потрібно повідомити про це. Оптимальний варіант — прийти на співбесіду за 5-10 хвилин.
Подбайте про зовнішній вигляд
В перші 30-40 секунд у рекрутера сформується перше враження про вас. Симпатію співрозмовника викличуть пристойний та охайний зовнішній вигляд, природність рухів та приязний вираз обличчя. Що стосується одягу, треба одягнутися у своєму стилі, щоб відчувати себе комфортно та зібрано.
Будьте впевненими у собі
Роботодавці віддають перевагу тим кандидатам, що демонструють впевненість у собі та знають, чого хочуть досягнути. Дуже важливо відповісти на питання рекрутера та поставити власні. Тож як поводити себе на співбесіді, щоб сподобатися роботодавцю? Демонструйте розкутість та розслабленість під час розмови, не треба робити зайвих рухів. HR-фахівець повинен бачити, що ви налаштовані позитивно.
Як поводитись на співбесіді
Під час розмови слід поводити себе ввічливо та бути собою. Адже якщо ви завзятий та компанійський, вам буде дуже важко показати себе як спокіну та посидючу людину. Тим більше, що така роль буде відволікати вас від самої співбесіди.
Проявіть зацікавленість
Грамотні запитання допоможуть побудувати комфортний діалог. Продемонструйте зацікавленість, запитайте рекрутера про:
- бізнес компанії;
- стратегію;
- шляхи досягнення цілей;
- вашу роль в реалізації цих цілей.
Завдяки вашим питанням рекрутер зрозуміє, що його пропозиція важлива для вас, ви глибоко занурюєтесь у вивчення ситуації та вже демонструєте причетність до команди.
Як пройти співбесіду на роботу: 5 лайфхаків
І наостанок поділимося з вами 5 важливими лайфхаками, з яких ви дізнаєтесь, що говорити та як вести себе на співбесіді.
Дуже важливою під час інтерв’ю є «мова тіла». Слідкуйте за своїми жестами, адже вони здатні багато про вас розповісти. Наприклад, відкрита до співпраці особистість тримає долоні відкритими, а ось руки під столом викликають підозру рекрутера, адже складається враження, що людина щось приховує.
Добре, якщо вам вдасться рухами дещо копіювати рекрутера. Якщо він поклав руки на стіл, то можна зробити теж саме. Але це слід робити дуже обережно, адже замість прихильності можна викликати подив та роздратування.
Можна знайти щось спільне зі співрозмовником, наприклад, погляди на конкретне питання. Але не слід від обговорення робочого процесу переходити до обговорення політичних тем або хобі.
Кажіть компліменти, але уникайте улесливості та фальші. Чесність та відвертість допоможуть заробити бали на вашу користь.
Важливою буде й виразність розмови, адже рекрутер не зацікавиться кандидатом, який вживає слова-паразити, не може зв’язати двох слів або розмовляє дуже монотонно. Під час розмови намагайтесь змінювати інтонацію, не робіть довгих пауз між словами. Промова повинна бути не надто швидкою, але і не занадто повільною.
Тепер вам відомо, як пройти співбесіду. Слід розуміти, що кожна нова співбесіда на роботу — це не іспит, а новий досвід, що дозволяє вам набути більше впевненості у собі та мудрості. Навіть якщо ви не плануєте прямо зараз змінювати місце роботи, то таке емоційне потрясіння буде дуже корисним. Інтерв’ю допоможе вам оцінити свої можливості, зрозуміти, наскільки ви конкурентні «на ринку» та завести ділові контакти.