• Укр
  • Рус

Забезпечували речами цілі роти військових: як одеський магазин «FootShop» працював протягом року повномасштабної війни

82
Додати
до обраних
Поділитися

Нова історія в спецпроєкті «Рік війни: як почувається український бізнес». «FootShop» — інтернет-магазин товарів для спорту, фітнесу, туризму та відпочинку з офісом в Одесі. Раніше основі продажі компанії забезпечували масажери, гантелі, килимки для йоги, еспандери, степери й екіпірування для різних видів спорту.

З початком повномасштабного вторгнення акцент змістився на тактичні та військові товари — розвантажувальні жилети, спальники, підсумки, тактичне взуття, рукавички, наколінники тощо. За рік війни команда «FootShop» закрила десятки запитів від військовослужбовців і забезпечувала необхідним оснащенням цілі роти.

Засновник бізнесу Віктор Антосій розповів OLX, як його компанія адаптувалася до нових реалій ведення справ та на які товарні категорії робить ставку цьогоріч.

Шок і паніка змінилися усвідомленням, що треба відновлювати бізнес

Перша особиста реакція — шок і паніка. Реакція бізнесу, партнерів, постачальників, покупців — абсолютна тиша. В перший місяць усе буквально завмерло, робочі процеси зупинилися.

В нашому асортименті є туристичні товари на кшталт спальників і карематів, тому майже відразу почали звертатися військові, добровольці, їхні родини, волонтери, благодійні фонди з проханнями про допомогу. Усвідомлення того, що в тебе є змога допомогти, дало психологічний поштовх. Мабуть, це був переломний момент, коли ми зрозуміли, що не варто тонути в апатії та невизначеності, треба працювати.

Попит був просто шаленим, тоді такі товари було складно знайти, і ми продавали все за собівартістю. Зараз багатьма речами, одягом і оснащенням забезпечують в армії, тому до нас звертаються ті, хто шукає кращу якість.

«FootShop» працює на ринку з 2016 року, а OLX був першим майданчиком, де ми запускали онлайн-торгівлю. Це прекрасний стартовий інструмент, адже для початку роботи потрібні мінімальні інвестиції.

Завдяки налагодженому партнерству з постачальниками магазин «FootShop» закривав великі запити від військових. Були замовлення на десятки й сотні тисяч гривень — ми забезпечували термобілизною, карематами та спальниками великі тактичні підрозділи. Волонтерські фонди, наприклад, купували по 300 комплектів термобілизни.

У квітні-травні проаналізували ситуацію, план продажів і перспективи його досягнення, і вже на базі цього визначили три основні кроки для «виживання»: мінімізувати ризик втрати продукції на складах, оптимізувати процеси та навантаження на персонал, знайти точки росту та розширити асортимент.

Віктор Антосій, засновник бізнесу «FootShop»
Віктор Антосій, засновник бізнесу «FootShop»

Як компанія мінімізувала ризик втрати продукції

Ми відмовилися від зберігання продукції у власних складських приміщеннях. Коли в Харкові через бойові дії та наступ окупантів згоріли великі склади з товарами, ми зрозуміли, що ця схема дуже ризикована. Тому змінили алгоритм роботи з постачальниками: майже в нуль розпродали свій склад і більше не закуповуємо великі партії продукції.

Сьогодні товари зберігаються на базах постачальників, що розосереджені у різних містах України. У такий спосіб ми диверсифікували ризики: у випадку складної ситуації, наприклад, у Києві, компанія матиме доступ до складів партнерів в інших містах. Тобто «FootShop» точно працюватиме й задовольнить попит покупців.

Звісно, така схема роботи має свої особливості й мінуси, зокрема в логістиці, але ми мінімізували ризики, а це важливіше.

Протягом року тактична продукція приносила 80% продажів

Вже в перший місяць війни різко зріс попит на тактичну продукцію. Ми швидко додали її в асортимент. Потім зʼявилася потреба в термобілизні, а у нас якраз був перевірений постачальник одягу, з яким ми запустили цей напрям. В умовах війни бізнес вимушений адаптуватися. Якщо ви бачите, що якихось товарів бракує, використовуйте це. Головне — помічати тренди та вчасно запускати нові категорії.

В нашому інтернет-магазині, наприклад, за минулий рік асортимент розширився на 40-50% одягом і товарами для військових. Це ліхтарі, ножі, окуляри, тактичні рукавиці, наколінники, налокітники, берці, кросівки, балаклави, рюкзаки, спальники, каремати. Протягом року ця категорія приносила 80% продажів (до липня 90%). Увесь рік повномасштабної війни OLX був для нашої компанії топовим майданчиком у цьому напрямі: товари для військових розліталися буквально за хвилини.

Цьогоріч продажі тактичних товарів впали, зараз їхня частка становить 15%. Найбільший прибуток сьогодні приносить наша основна категорія — товари для фітнесу. Приблизно 85% продажів припадає саме на неї.

Зараз у ніші військової продукції дуже багато продавців. Тому акцент на цей напрям ми не робимо, здебільшого розпродуємо залишки. Конкуренція висока, є демпінг цін, на ринку багато товарів низької якості. На мою, думку, ніша себе вичерпала.

Компанія забезпечувала речами цілі роти військових

Найбільший страх — обдзвонювати клієнтську базу

Я постійно відкладаю цю задачу, тому що велика частина наших клієнтів боронить Україну на фронті. Наші постійні клієнти — спортсмени, військові, родини військовослужбовців, з якими ми працюємо вже багато років. Болісно усвідомлювати, що в когось із них окупанти забрали здоровʼя чи навіть життя.

Мені запамʼятався випадок, коли один воїн замовив у нас тактичне взуття, а пізніше я побачив у фейсбуці, що він отримав поранення під час бойових дій і втратив ногу. На жаль, такі випадки непоодинокі.

За рік продажі виросли на 30%

Як не дивно, але продажі збільшилися в осінньо-зимовий період. Навесні кількість продажів була меншою ніж у довоєнний час, але замовлення були великі. Влітку був спад. Загалом за результатами року продажі виросли на 30%.

Зазвичай на OLX ми купуємо два преміумпакети по 100-200 позицій, зараз військову тематику відділили від хобі, тому буде три пакети. Раніше рекламне просування не використовували взагалі — нам вистачало підняття оголошень в межах преміум пакета.

Навесні були періоди, коли ми робили Х10 прибутку до вкладених коштів. Це було круто. Але були й місяці з мінусами. Є сплески та падіння, як це завжди буває в бізнесі.

Для старту на OLX потрібні мінімальні інвестиції

«FootShop» працює на ринку з 2016 року, а OLX був першим майданчиком, де ми запускали онлайн-торгівлю. Це прекрасний стартовий інструмент, адже для початку роботи потрібні мінімальні інвестиції.

Проаналізуйте ніші, попит, асортимент, знайдіть якісний товар і постачальників — і виходьте на OLX. Уявіть, що ви з народження вмієте їздити на велосипеді. Так і тут: ви просто сідаєте і їдете. З часом у вас зʼявляться партнери, розуміння ринку, поле для маневрів і розвитку.

Попередні історії бізнесу:

«Грудень був першим місяцем, коли ми виконали план: як чернігівська компанія «Bona Grill» відновила виробництво після наступу окупантів»

«Продавці та покупці перебувають у режимі очікування: як черкаський виробник меблів продовжує роботу під час війни»

«Ми втратили 90% клієнтів і повністю перезапустили онлайн-продажі»

Як вам стаття?

Поділитися
Додати
до обраних
Секрети успішного ведення бізнесу в умовах війни

Секрети успішного ведення бізнесу в умовах війни: навички, які потрібно розвивати

Секрети успішного ведення бізнесу в умовах війни ✔️ Яку стратегію обрати для адаптації? ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.