Розібратися з будовою автомобіля — завжди завдання підвищеної складності, особливо якщо йдеться про таке поняття, як трансмісія. Що це таке та які різновиди бувають? З’ясуємо основні особливості механізму.
Що таке трансмісія
Трансмісія — це сукупність агрегатів, вузлів, механізмів автомобіля. Вони є пов’язаними між собою, завдяки яким відбувається передача крутного моменту від колінвала до ведучих коліс.
Які функції виконує трансмісія? Загалом її завдання можна виокремити в три пункти:
- передавати крутний момент;
- змінювати величину крутного моменту;
- перерозподіляти тягу між провідними осями та колесами.
Крім КПП, трансмісія містить також кардан, диференціал, головну передачу та зчеплення.
Види трансмісій на підставі перетворюваної енергії
Отже, якою може бути трансмісія автомобіля? Якщо взяти до уваги розподіл з урахуванням перетворюваної енергії, то виокремлюють чотири різновиди.
Механічна
У цьому випадку агрегати будуть передавати механічну енергію обертання. Це найдешевший варіант, що відрізняється простотою. Він почав застосовуватися ще в XIX столітті. Агрегати в механічній трансмісії змінюють крутний момент і швидкість.
Електрична
У двигуні внутрішнього згорання енергія перетворюється на електрику. У результаті відбувається живлення двигунів, які сполучені з колесами. Цей варіант трансмісії актуальний для аналогів гібридних машин з акумуляторною батареєю та ДВС, а також важких кар’єрних самоскидів.
Гідрооб’ємна
Принцип роботи полягає в тому, що у двигуні енергія трансформується в потік рідини. Це допомагає обертати крильчатку, у результаті починають рухатися керуючі колеса.
Комбінована
У такому випадку використовується одразу декілька технологій. Найпопулярнішим різновидом залишається автоматична трансмісія із застосуванням гідротрансформатора. Такий різновид характерний для гідро- та електромеханічних пристроїв.
Види трансмісії залежно від типу КПП
Трансмісія може бути ручною (МКПП) або автоматичною (АКПП) залежно від варіанту керування перетворенням крутного моменту. Принциповими є такі особливості:
- механічна КПП дає змогу заощадити, при цьому надійна та має високий ККД;
- автоматична КПП із гідротрансформатором теж є надійною, а двигун захищений від надмірних навантажень;
- роботизований варіант КПП — це теж механічний, але із сервоприводами, відрізняється економічністю, надійністю, проте ремонт коштуватиме чимало;
- варіаторна автоматична КПП — є продуктивною і динамічною, однак, як і в попередньому варіанті, ремонт виллється в доволі велику суму.
Якщо хочете дізнатися більше корисної інформації щодо того, яка коробка передач краще, можете ознайомитися зі статтею за посиланням.
Залежність трансмісії від типу приводу
Конструкція трансмісії залежатиме від ведучого типу коліс. Виокремлюють три різновиди:
- передньопривідна — представлена зчепленням, карданним валом і коробкою передач;
- задньопривідна — кардан у цьому варіанті відсутній;
- повнопривідна — у трансмісії є роздавальна коробка.
Які ще особливості має трансмісія? Будова цього комплексу агрегатів та автомобіля взагалі — тема для окремої розмови. За активним посиланням ви можете дізнатися докладніше про конструкцію машин.
Агрегати трансмісії автомобіля
Ми стисло ознайомилися з тим, які різновиди має трансмісія автомобіля. Будова — ще одне важливе питання. Отже, трансмісія складається з таких агрегатів:
- диск зчеплення — завдяки цьому елементу під час тимчасової зупинки немає потреби глушити мотор, зчеплення з’єднує та від’єднує КПП і двигун;
- головна передача — передає крутний момент до ведучого мосту, збільшує КМ агрегату та знижує частотність обертів ведучих коліс;
- диференціал — розподіляє, змінює та передає крутний момент;
- карданна передача — конструкція складається з муфти, шліців, шарнірів, проміжної опори та валів;
- коробка передач — агрегат, що призначений змінювати крутний момент, швидкість, роз’єднувати трансмісію та двигун внутрішнього згоряння;
- керуючий міст — елемент, за допомогою якого з’єднуються колеса однієї осі;
- роздавальна коробка — складник, що розподіляє крутний момент від двигуна до декількох приводних механізмів;
- шарнір рівних кутових швидкостей — механізм, за допомогою якого передається потужність між валами, розташованими під кутом.
Як бачимо, кожен з елементів виконує свої функції та в результаті забезпечує безперебійну роботу автомобіля.
Принцип роботи
Якщо узагальнювати сказане вище, то варто зробити акцент ще на одній функції трансмісії. Вона покликана збільшувати термін функціонування двигуна, адже з останнього знімаються зайві навантаження. Без цієї системи вузлів повноцінне функціонування автомобіля було б неможливим.
Фактично принцип роботи трансмісії передбачає передачу крутного моменту зі змінами в напрямку та величині до коліс. Ця система працює в динамічних навантаженнях та з істотним напруженням.
Як перевірити стан трансмісії?
Зважаючи на значущість описаної системи, несправності трансмісії можуть стати справжньою проблемою. Є певна методика, що допоможе оцінити актуальний стан.
Завести автомобіль
При цьому перед початком руху необхідно натиснути на педаль зчеплення та пересвідчитися в незмінності оборотів двигуна. Також ви не маєте чути сторонні звуки, а авто не може пересуватися за умови відсутності натискань на педаль (коли перемикаєте на іншу передачу).
Рухатися кілька разів поспіль
Коли різко набираєте швидкість або пересуваєтеся вперед і назад, не має бути ударів і стуків. Головний критерій справності — плавні рухи.
Розігнатися та різко відпустити акселератор
Під час такого раптового переходу також не має бути ударів чи ривків.
Коли йдеться про машину з «механікою», одночасно мають відбуватися зростання обертів двигуна і зростання швидкості. Загальний звук трансмісії за нормального функціонування не є надто відчутним на тлі інших звуків, і навіть зміна тональності може поставити під сумнів справність. Якщо помітили під час самостійної діагностики певні проблеми, це завжди привід звернутися до спеціалістів та відремонтувати автомобіль.