Як вибрати перший автомобіль для новачка: важливі поради

7169
Додати
до обраних
Поділитися
Костянтин ШирокунАвтор

Перше авто — це завжди привід для гордості та гарних спогадів. Коли вибираєте машину, на якій будете вчитися підкорювати дороги, треба орієнтуватися не лише на вартість, а й на габарити, особливості двигуна, коробки передач і приводу. Поговоримо про найбільш актуальні параметри.

OLX ЗНАЙ ДЕ

З чим потрібно визначитися під час купівлі автомобіля

1. Розмір салону та багажного відділення

Місткість автомобіля залежить від його розмірного класу, а зручність користування – від типу кузова.

Легкові автомобілі поділяються на такі основні розмірні класи:

  • А-клас – це субкомпактні міські машини;
  • В-клас – компактні хетчбеки та седани;
  • С-клас, або «гольф-клас» – це середньорозмірні хетчбеки, седани та універсали;
  • розподіл автомобілів бізнес-класу на D-, E- та F-класи – умовніший.

На якому типі кузова зупинитися – седані, хетчбеку, кросовері, універсалі чи мінівені – вибір залежить від естетичних міркувань та необхідної місткості багажника. Зазвичай у універсалів і мінівенів найбільше багажні відсіки, а у хетчбеків і кросоверів того ж розмірного класу – досить скромні.

Найпоширеніші типи кузова – седани та хетчбеки. Другі – більш універсальні: за рахунок сидінь, що складаються, можна перетворити задню частину салону на збільшений багажник, зокрема й для перевезення довгих предметів. Типові для нашої країни авто з таким кузовом – Ford Fiesta, Peugeot 207, Volkswagen Polo та Golf, Renault Megane, Toyota Corolla.

В Україні практично стандартний варіант для першої машини – п’ятидверний хетчбек (п’ятидверними називають автомобілі, в яких чотири бічні двері плюс дверцята багажника – ред.) з окремим доступом до переднього та заднього ряду сидінь.

Тридверні хетчбеки завдяки широким дверним прорізам зазвичай зручніші для посадки/висадки передніх пасажирів. Але в них важче сідати на задній ряд. Тридверні машини українці купують через певну ексклюзивність, зазвичай вони зустрічаються рідше, ніж такі самі моделі із п’ятьма дверима.

Седани мають попит українців завдяки відокремленому від салону багажника. Серед наймасовіших на нашому ринку седанів варто відзначити Ford Focus, Renault Fluence, Volkswagen Jetta.

Відносна рідкість через обмежену практичність – надкомпактні двомісні сітікари на кшталт Smart Fortwo, Toyota iQ. На них зручно паркуватися, проте варто розуміти, що ви зможете взяти «на борт» лише одного пасажира і невеликий багаж.

В Україні практично стандартний варіант для першої машини – п’ятидверний хетчбек з окремим доступом до переднього та заднього ряду сидінь.

Дедалі моднішими стають кросовери. Багато автовиробників замінюють ними хетчбеки, компактвени і навіть седани. Переваги кросоверів – у більшому дорожньому просвіті, що дає можливість впевненіше почуватися на нерівних дорогах, а також полегшує паркування – на них простіше «застрибувати» на бордюри, заїжджати в замети. Лідерські позиції займають Toyota RAV4, Renault Duster, Hyundai Tucson, Kia Sportage та ін.

Нерідко купівля нового авто актуальна лише за серйозного збільшення сім’ї. І тоді першим автомобілем стає семи-восьмимісний мінівен, або мікроавтобус. Але поки діти ще маленькі, можна придивитися до семимісцевого кросовера. У нього менше вільного простору на задніх рядах, але й габарити скромніші. Це спрощує пошук місця для паркування та експлуатацію у місті загалом. Найпопулярніші на нашому ринку кросовери на сім місць – це Nissan Qashqai+2, Skoda Kodiaq, Mazda CX-9 та ін.

Легкі комерційні автомобілі, які виконують роль вантажопасажирських машин, бувають п’яти- та семимісними. Такі авто часто стають членами сім’ї, якщо машина повинна виконувати дві функції: возити людей у особистих справах та перевозити вантажі. Останньому сприяють місткий вантажний відсік із низькою підлогою, зсувні двері, знімні сидіння. Найпопулярніші машини цього класу на ринку – Renault Kangoo, Ford Tourneo Connect, Volkswagen Caddy.

«Головне – технічний стан та історія»: як безпечно купити авто, привезене з-за кордону

2. Двигун

Другий важливий момент – це тип двигуна. У більшості машин на українському ринку – бензинові двигуни внутрішнього згоряння (ДВЗ). Але існують також машини з дизельними двигунами, гібриди та електромобілі.

Головна перевага «бензинок» – відносна простота конструкції в порівнянні з іншими варіантами, завдяки чому такі авто дешевше обслуговувати та ремонтувати. Крім цього, в машини з бензиновими моторами можна встановити газобалонне обладнання (ГБО), але робити це потрібно на сертифікованій СТО. Встановлення ГБО у «гаражах» неперевіреними фахівцями підвищує ризик нестабільної роботи двигуна та виникнення аварійних ситуацій.

ГБО дасть можливість використовувати як паливо пропан-бутанову суміш і економити на заправці близько 20-25%. Деякі нові машини в українських автосалонах продаються з уже встановленим газом, наприклад, Renault Logan, Chevrolet Cobalt.

Авто з дизельними моторами підійдуть водіям, які планують великі щоденні пробіги. Дизельні двигуни відрізняються низькими витратами палива та швидким розгоном. З таким мотором на навантаженій машині можна рідше перемикати передачі, що підвищує комфорт водіння. Водночас варто бути готовим до того, що коли ви досягнете пробігу в 100-150 тис. км, буде потрібний кваліфікований і витратний сервіс. Причина – зношуються паливні форсунки, паливний насос високого тиску та інші елементи паливної системи мотора.

Автомобілі з гібридною силовою установкою поєднують у собі бензиновий (або дизельний) двигун та електромотор. Це знижує шкідливі викиди в атмосферу порівняно з машинами, де лише ДВЗ. Недолік гібридів – через високу технологічність самі машини та їх обслуговування коштують дорожче. Наприклад, гібридний Toyota RAV4 коштує на $3-4 тис. дорожче за той же автомобіль з бензиновим мотором.

Перш ніж купувати, дуже важливо всією родиною змоделювати ситуації, в яких майбутній автомобіль братиме участь. Це допоможе визначитися з найважливішими характеристиками авто.

У плагін-гібридів (які підзаряджаються) є вбудований акумулятор. Його можна заряджати від зовнішнього джерела живлення – розетки, і він дає змогу проїхати від 10 до 100 км виключно на електротязі.

Електромобілі – особливий вид транспорту. Вони працюють майже безшумно, рідше машин з ДВЗ вимагають сервісного обслуговування та дешеві в експлуатації (не потрібно кожні 10-15 тис. км міняти моторне масло, фільтри). Залежно від місця зарядки ціна 100 км пробігу еквівалентна витраті рідкого палива обсягом від 1 до 4 л/100 км.

Поширення електромобілів в Україні стримують три фактори: обмежений запас ходу, висока ціна та недостатній розвиток інфраструктури, тобто невелика кількість зарядних станцій.

Навіть найсучасніші електромобілі проїжджають на одному заряді до 500 км, а потім потрібно кілька годин поповнювати енергію. Крім цього, варто пам’ятати, що з роками запас ходу електромобіля скорочується. Місткість літій-іонної батареї знижується, і, відповідно, потримана машина може проїхати на 10-20% менше, ніж нова. Найпоширеніші в Україні «електрички» – це Nissan Leaf, Renault Zoe, Fiat 500e, BMW i3.

3. Коробка передач

Важливим фактором зручності користування машиною є трансмісія. Найпоширеніший тип – це механічна коробка передач (МКП), вона найнадійніша і невибаглива в експлуатації. Однак МКП найбільше вимагає вміння та вправності при їзді.

Автоматична коробка передач (АКП) «самостійно», без участі водія, змінює передачі, що дуже зручно, особливо у місті. Але АКП вимагають регулярного технічного обслуговування, трохи підвищують витрати палива, і коштують машини з «автоматом» дорожче. Різниця в межах однієї моделі – плюс $1000–2000.

Третій вид трансмісії – роботизовані коробки-автомати. Серед них є дорогі та суперскладні коробки перемикання передач (КПП) з двома зчепленнями (DSG, PDK та ін.), які найшвидше змінюють передачі та помітно заощаджують паливо. А є найпростіші «роботи» з одним зчепленням – дешеві та некомфортні. Цей тип КПП найбільше підходить для їзди в місті, але він і найдорожчий в обслуговуванні.

Як перевірити, чи скручений пробіг в автомобілі

4. Привід

Легкові автомобілі можуть бути передньо-, задньо-, а також повнопривідними.

У левової частки сучасних автомобілів привод на передні колеса. Вони трохи простіші в управлінні: їхню поведінку на дорозі легше прогнозувати та контролювати недосвідчених водіїв.

Задньопривідні авто відрізняються найкращим розподілом ваги, що підвищує курсову стійкість машини. Особливо це помітно під час руху на великій швидкості. Також у задньопривідних машин зазвичай менший радіус розвороту, що спрощує паркування та маневрування у тісних дворах. За всіх своїх переваг задньопривідні авто дорожчі у виробництві. Тому таке компонування сьогодні зустрічається переважно на преміальних машинах – Mercedes-Benz E-Class, BMW 5-Series, Mercedes-Benz S-Class та ін.

Автомобілі з повним приводом (4×4) дають водію можливість впевненіше почуватися на бездоріжжі та в поганих погодних умовах. При цьому більшість сучасних автомобілів не дозволяють водієві втручатися у роботу повного приводу. Зазвичай можна вибрати один із встановлених режимів: «Сніг», «Бруд», «Камені» та ін. Серед авто з повним приводом – Suzuki Jimny, Mitsubishi Pajero Sport, Toyota Land Cruiser, а також кілька повнопривідних пікапів. Однак варто відзначити, що кількість повнопривідних машин на ринку стрімко скорочується, попит на них падає – через підвищення якості доріг у всьому світі.

Якщо ви готові витратити на перший автомобіль понад $10 тис., то перед вами широкий вибір: крім б/в, можна розглядати і нові машини.

5. Опції

У списку оснащення автомобілів є кілька опцій, які будуть особливо корисними для водіїв-новачків:

  • контролювати габарити допомагає камера заднього виду та датчики парктроніка;
  • системи автоматичного паркування вирішують більшість проблем на тісних майданчиках. Але вони доступні лише на недешевих моделях, ціни на які на вторинному ринку стартують від $15 тис.
  • обігрів заднього скла та бічних дзеркал дозволяють впоратися із запотіваннями та памороззю;
  • круїз-контроль та обмежувач швидкості допомагають не перевищувати задані показники, а також розвантажують увагу водія.

Вирви від снарядів і заміновані шляхи: як подбати про власну безпеку на дорозі

Коментар експерта

Як вибрати перший автомобіль для новачка: важливі поради

Ігор Широкун, автоексперт

Працює в автобізнесі 18 років. Знайомий із більшістю автомобілів на українському ринку.

– Часто перший автомобіль не виправдовує очікувань власника. Машина спочатку радує, але потім виявляється, що вона або надто маленька, або надто «ненажерлива», часто ламається, повільно їздить, не вміщується у дворі, не може в’їхати на бордюр біля під’їзду. Тому перш ніж купувати, дуже важливо всією родиною змоделювати ситуації, в яких майбутній автомобіль братиме участь, починаючи від заїзду на паркомісце та посадки пасажирів і закінчуючи якістю дороги на передбачуваних маршрутах. Це допоможе визначитися з найважливішими характеристиками авто і дасть можливість точніше зрозуміти, якою має бути перша машина.

На діагностиці вживаного автомобіля не варто заощаджувати, щоб у майбутньому не витратити ще більше, але вже на дорогий ремонт.

Який перший автомобіль вибрати – новий чи б/в

У бюджетному сегменті, до $7-10 тис., альтернативи старим машинам немає. Авто з пробігом дає можливість суттєво заощадити під час покупки, але можуть бути сюрпризи у вигляді скрученого пробігу, прихованих дефектів кузова та основних агрегатів.

Часто за ту саму суму можна вибрати як машину бюджетного сегменту з малопотужним мотором і скромним списком оснащення, так і великий автомобіль відомого бренду з преміальними опціями. Однак у першому випадку у автомобіля буде невеликий пробіг, «прозоре» минуле і, можливо, гарантія, а в другому – поважний вік і відповідний знос. Покупцеві потрібно ухвалити важливе рішення: їздити на бюджетній, але «свіжій» машині, економити на обслуговуванні та ремонтах, або пересуватися на більш комфортабельному авто, але шукати запчастини та регулярно відвідувати СТО.

«Шукайте докази чесності продавця»: як безпечно купити потримане авто

Якщо ви готові витратити на перший автомобіль понад $10 тис., то перед вами ширший вибір: крім б/в, можна розглядати і нові машини. За ту саму суму ви можете придбати або новий автомобіль, але з обмеженою кількістю опцій, менш потужним мотором і не найпрестижнішого бренду, або ж розглядати машину з пробігом і у віці кількох років, але з кращим списком обладнання.

Серед переваг нової машини – комфортний процес вибору та покупки, гарантія від виробника, впевненість у поїздках. З іншого боку, за першу реєстрацію автомобіля потрібно додатково заплатити пенсійний збір у розмірі 3-5% від вартості машини. Відсоток залежить від ціни автомобіля: що він дорожчий – то більший збір.

З’ясовуючи, як вибрати авто, варто знайти баланс між власними побажаннями, особливостями використання та закладеним бюджетом. Плюси потриманого автомобіля – економія, а також великий вибір на вторинному ринку.

Обираючи машину, ніколи не варто поспішати. Потрібно звернутися до незалежного автосервісу, а ще краще – на офіційну станцію конкретної марки. Послуга передпродажної діагностики передбачає перевірку лакофарбового покриття, геометрії кузова, стану двигуна, коробки передач та ходової. На діагностиці не варто заощаджувати, щоб у майбутньому не витратити ще більше, але вже на дорогий ремонт.

Як вам стаття?

Додати
до обраних
Поділитися
Як зберігати шини

Як зберігати шини: лайфгаки від OLX

Як правильно зберігати автошини для збереження безпеки та ефективності ✔️ Лайфгаки від OLX допоможуть вам максимально продовжити їх термін служби ✅ Читати подробиці ➤ Блог OLX.ua.