8 порад, як змінити професію під час війни

166
Додати
до обраних
Поділитися
Катерина МаєвськаАвтор

Повномасштабна війна вдарила по економіці України. Багато бізнесів втратили свої активи, зупинили роботу через бойові дії або релокувалися. Працівники теж змушені адаптуватися до змін, зокрема – шукати роботу в безпечніших регіонах або навіть змінювати професію, якщо вакансій у «рідному» напрямі обмаль. Як це зробити? Редакція блогу OLX поцікавилася в кар’єрної консультантки Світлани Компанієць, яка має понад 10 років HR-досвіду, зокрема – в ритейлі, ресторанній сфері, дошкільній освіті та IT.

1. Зверніть увагу на відносно стабільні галузі

«Через війну вакансій поменшало в усіх сферах, у багатьох – в кілька разів, – відзначає експертка. – Конкуренція за робочі місця зросла, тому питання працевлаштування стоїть гостро. Кандидати прагнуть влаштуватися в будь-який спосіб, зокрема й перейшовши в інший напрям, де більш затребуваний персонал».

Насамперед продовжується підбір, а тому й більше шансів знайти роботу – в галузях, які є критичними для забезпечення життя людей. Наприклад, це фармацевтична сфера, виробництво (насамперед харчове), ритейл, який продає продукти та товари першої необхідності. А ще будівництво, логістика й доставка, автозаправні комплекси. У відносно безпечних регіонах стабілізується сфера обслуговування – від закладів громадського харчування та кав’ярень до салонів краси. Затребувані продавці: попит на товари та послуги в більшості компаній «просів», тож нарощувати доходи дуже важливо.

Водночас варто зауважити, що «поріг входу» в професії – різний. У деяких для старту досвід не потрібний, вчитися можна вже на практиці. «Наприклад, це ритейл і громадське харчування. Я працювала в цих галузях і знаю безліч прикладів, як люди починали з лінійних посад і доростали до топових, – розповідає Світлана. – Для таких бізнесів вигідно “вирощувати” своїх людей, а не постійно наймати нових з ринку – було би бажання досягати успіху в роботі».

Як «блакитним комірцям» підготуватися до співбесіди (зокрема, під час війни): 12 складних запитань

А от, наприклад, в аптеках, які теж належать до критичної інфраструктури і продовжують працювати попри війну, – ситуація інакша: щоб влаштуватися провізором, потрібна фахова вища освіта.

Загалом у сегменті лінійного персоналу та «блакитних комірців» знайти роботу, зокрема й у новій для себе галузі, простіше – оскільки зазвичай не потрібне тривале навчання й диплом, як юристам чи економістам. Проте щоб стати затребуваним майстром у будь-якій сфері, успішним у кар’єрі та фінансово – доведеться багато вчитися і тренуватися. А для цього потрібна сильна мотивація.

«Здавалося б, будь-хто може стати піцайоло. На практиці ж знайти того, хто зробить піцу смачно, – складно. А піца-мейкери, які вміють не просто готувати, а ще й влаштовувати з цього шоу на радість гостям – наприклад, видовищно крутити в повітрі розкатане тісто на одному пальці чи з елементами акробатики – взагалі на вагу золота, – коментує Світлана. – Або ж посада кухаря. Одна справа – смачно готувати як аматор, на власній кухні для родини. І геть інша – за технічною картою в ресторані».

2. Проведіть «аудит» свого досвіду

«Щоб отримати бажану роботу, зокрема і в новій сфері, варто зрозуміти, чого вам бракує. А для цього треба зіставити свій досвід, знання та навички з вимогами у вакансіях», – розповідає Світлана.

Випишіть перелік того, що вже маєте: суто професійні знання, особисті якості, які допомагають у роботі, а також додаткові вміння (наприклад, водіння авто, знання програм, мов тощо).

Оцініть, в якій точці ви знаходитеся і який шлях вам доведеться пройти до бажаної роботи. Що більший розрив між тим, що маєте, і вимогами в вакансіях, то складнішим буде перехід. Найпростіше – обирати професії, «близькі» до знайомих. Тобто ті, для яких ви вже маєте підхожий досвід. Наприклад, технологія продажу та роботи з клієнтами здебільшого універсальна, а навчання стосуватиметься насамперед асортименту.

3. Подумайте, як можете компенсувати прогалини

Є компанії, які готові навчати працівників без досвіду вже під час роботи – наприклад, на лінійних позиціях у магазинах чи виробництві. Є й такі, для яких уже на старті треба мати принаймні базові професійні навички.

Якщо є значна різниця між ваши вміннями і потрібними роботодавцю – зважте, чи маєте ви ресурси, щоб її зменшити? Наприклад, грошовий запас, щоб не працювати і вчитися, для чого також можуть знадобитися кошти. Чи вільний час, щоб опановувати іноземну мову або програмне забезпечення. Якщо все-таки потрібна робота тут і зараз – краще відгукуватися на вакансії з меншим «порогом входу».

Дайджест ринку праці: як змінилися зарплати в робітничій сфері

Шукайте можливості для навчання. Більшість курсів і програм, звичайно, платні, але є й безкоштовні ресурси онлайн. «Також часто пошукачі нехтують можливостями, які надає Державний центр зайнятості, – і дарма, – зауважує наша експертка. – Там можна не лише отримати фінансову підтримку та знайти вакансії. Кандидатам пропонують пройти профорієнтаційне тестування, щоб краще зрозуміти свої уподобання та хист до певного виду діяльності. А ще – отримати направлення на безкоштовне навчання нової професії, що стане гарним стартом для подальшої реалізації».

4. Зіставте свої очікування та реальні пропозиції

«Шукаючи вакансії, зокрема й у новому напрямі, зважайте не тільки на те, чи подобається вам зміст роботи. Беріть до уваги й інші важливі для себе чинники, – радить Світлана. – Наприклад, оплата праці. Заздалегідь порахуйте, скільки грошей вам потрібно, щоб покрити щомісячні базові потреби. А потім зіставте із сумами, які бачите в вакансіях. Чи влаштовують вас середні зарплатні пропозиції?».

Експертка зауважує, що зараз бюджети обмежені, і роботодавці зазвичай не готові до поступок в оплаті праці. Проте на співбесіді ви можете обговорити, чи є взагалі перспектива її підвищення – наприклад, після проходження випробувального терміну чи за умови досягнення високих результатів.

Зауважте й інші фактори. Наприклад, розташування – якщо вам запропонують роботу в іншому місті, ви готові переїхати? Чи режим і графік роботи – ви зможете працювати віддалено? Або навпаки – вдасться майже щодня їздити на роботу, зважаючи на ситуацію з транспортом там, де ви зараз живете?

8 порад, як змінити професію під час війни
Світлана Компанієць, кар’єрна консультантка

5. Будьте готові до складнощів переходу

Зокрема, до того, що зарплата у працівників без досвіду на старті нижча. Тому варто зважати на те, чи готові ви до цього (знов-таки, чи є фінансова «подушка» або додатковий дохід). «Роботодавцю важливо бачити, що пошукач адекватно оцінює себе. Розуміє, що досвіду йому бракує, проте готовий навчатися та рости», – додає експертка.

Зміна професії зазвичай передбачає і те, що доведеться спуститися вниз кар’єрними сходами. Розпочати з позиції стажера чи помічника фахівця, і поступово розвиватися. «Наприклад, якщо кандидат, який мріє працювати в ресторанному бізнесі, був керівником в іншій галузі – ніхто не запропонує йому посаду шеф-кухаря, – пояснює Світлана. – Треба побути помічником кухаря, вивчити процеси в «холодному» та «гарячому» цехах, отримати освіту в галузі харчових технологій тощо. Є й інші приклади – як-от дитячі заклади. Якщо кандидат має вищу педагогічну освіту, проте не працював за фахом – треба пройти додаткове навчання сучасних методик. А потім – протягом певного часу попрацювати помічником вихователя, і тільки потім стати вихователем чи методистом».

Термінова робота: який підробіток зараз найпопулярніший в Україні

Загалом очікувати на швидкі результати, коли на ринку праці висока конкуренція серед пошукачів і ви ще й змінюєте професію, – не варто. «Треба заздалегідь підготуватися морально, що відгуків від роботодавців буде менше, і не всі співбесіди завершаться запрошенням на роботу, – відзначає Світлана. – Знаючи це наперед – простіше зберегти мотивацію та не опускати руки після відмов».

Зазвичай найбільш виважена, особливо в кризові часи, – тактика «обережного» переходу. Наприклад, коли є стабільна робота, яка приносить хоча би базовий дохід. І паралельно пошукач розглядає нові можливості – переглядає вакансії, проходить навчання й співбесіди, виконує окремі замовлення за невеликі кошти тощо.

6. Адаптуйте резюме

Загальні правила складання резюме – універсальні, змінюєте ви роботу чи ні. Воно має бути змістовним, лаконічним (бажано на сторінку), структурованим і без помилок. Проте якщо ви розглядаєте вакансії в нових сферах, є нюанси.

Якщо ви відгукуєтеся на пропозиції в різних напрямах – для кожного складіть окреме резюме з потрібними акцентами.

Після персональної інформації (ім’я, прізвище, контакти) бажано написати так зване самері, тобто стислий зміст резюме на абзац. Вкажіть ключові факти про себе, що відповідають бажаній посаді. Наприклад, якщо ви хочете отримати роботу в новому інтернет-магазині: «Маю 5-річний досвід у продажах. Двічі був найкращим продавцем року. Працював із ключовими клієнтами. Є досвід відкриття нового магазину. Пройшов онлайн-курс з SMM».

Щодо освіти – вказуйте не тільки основну, а й додаткове навчання, однак лише те, яке стосується бажаної роботи.

Головне в резюме – описати ваш досвід (компанії та посади). Перерахуйте свої «жорсткі» навички: для майстрів – це, наприклад, технологія обробки матеріалів на виробництві, для працівників нігтьового сервісу – виконання френч-манікюру. «Добре, якщо ви можете описати свої досягнення – це актуально не тільки для “білих комірців”, – відзначає Світлана. – Наприклад, для продавця – кількість купівель, для майстра – гарні відгуки та залучення нових клієнтів за рекомендаціями».

Як правильно скласти резюме: підказки для лінійних працівників

Також запишіть свої «м’які» навички – саме ті, які дійсно характеризують вас і допомагатимуть у роботі. Приміром, для працівників кол-центрів – це стресостійкість, для робітників сфери гостинності – доброзичливість, для касирів – посидючість. «Часто люди навіть із великим досвідом у певній сфері не можуть знайти гарну роботу, бо не мають потрібних особистих якостей, – ділиться експертка. – Наприклад, клієнтоорієнтована компанія найімовірніше запросить на роботу відкритого та гнучкого кандидата з невеликим досвідом, а не пошукача з 20-річним досвідом роботи за “радянським” зразком».

Вкажіть свої підхожі додаткові вміння. Наприклад, на попередній роботі керувати авто було не потрібно, а на новій – стане перевагою (приміром, у торгівлі чи логістиці). Або ви проживали в іншій країні і знаєте мову на побутовому рівні – це також може стати в пригоді (наприклад, у кол-центрі).

Акцентуйте на тому, що наближає вас до бажаної роботи. Це покаже, що ви відгукнулися на вакансію усвідомлено, а не випадково. «Наприклад, якщо ви пройшли спеціалізований курс і отримали високі бали та гарні відгуки від викладачів – додайте це в резюме, – коментує експертка. – Також роботодавці цінують проактивну позицію, тож вкажіть, якщо ви вже встигли попрактикуватися – скажімо, виконували роботу навіть безкоштовно як стажер чи волонтер».

7. Пишіть супроводжувальні листи

Використовуйте можливість додатково звернути на себе увагу. «Це допоможе вам виділитися серед інших, – пояснює Світлана. – Зокрема, в такому листі ви можете пояснити свою мотивацію до зміни професії. А також відзначити, що вже зробили для цього. Навіть у межах самоосвіти: якщо ви пройшли безкоштовні онлайн-курси, це вже свідчить про вашу зацікавленість та готовність навчатися».

Також у супроводжувальному листі варто ще раз дуже стисло написати про свій досвід та навички, які важливі для певної посади, – щоб мотивувати рекрутера відкрити та уважно прочитати резюме.

Перевагою буде ілюстрація вашої роботи. Наприклад, для майстрів з ремонту – фото об’єктів, а для перукарів – зачісок. Якщо є, то можна додавати лінки на портфоліо чи приклади робіт у соціальних мережах.

8. Будьте готові до специфічних запитань на співбесіді

На інтерв’ю вам поставлять стандартні запитання – про ваш досвід та професійні якості. Проте якщо ви змінюєте професію, варто очікувати й на додаткові.

Насамперед можуть попросити пояснити свою мотивацію – що саме приваблює вас в обраній галузі. «Наприклад, зважаючи на потенціал аграрної сфери в Україні, ви вважаєте саме її однією з найбільш перспективних. Або знаєте, що торговельна компанія має велику національну мережу, а тому й багато можливостей для кар’єрного зростання. Чи читали, що під час війни компанія зберегла всіх працівників та їхні зарплати, і цінуєте таку відповідальну позицію», – ділиться Світлана.

Як розпізнати вакансію-обманку: 7 правил безпеки для пошукачів

Важливо розповісти, що саме ви вже зробили, щоб опанувати базові вміння, потрібні для роботи. Це може бути навчання – не тільки на курсах, але й самотужки або навіть на попередній роботі (наприклад, ви спілкувалися з клієнтами, коли керівник йшов у відпустку).

Варто дотримуватися балансу: показати, що ви усвідомлюєте брак досвіду та навичок. Але водночас – готові до додаткових зусиль, щоб вчитися самостійно й за допомогою більш досвідчених колег, щоб якнайшвидше досягти високого рівня продуктивності.

«“Похваліть” роботодавця. Покажіть, що ви зробили “домашню роботу” – дізналися про компанію, її діяльність, окремі проєкти – бізнесові та соціальні, які близькі вам за цінностями, – зауважує експертка. – Коли у вас бракує досвіду та навичок, перевагою може стати ваша мотивація та зацікавленість. Компанії це високо цінують. Саме такі люди, як показує практика, згодом швидко вчаться, отримують схвальні відгуки від клієнтів та приносять найбільше користі бізнесу».

Катерина МаєвськаАвтор
Поділитися
Додати
до обраних
Особистий бренд у робітничих професіях

Особистий бренд у робітничих професіях: як і навіщо будувати

Процес створення бренду для сфери послуг, які інструменти допомагають розвивати бренд лінійному персоналу. Редакції блогу OLX розповіла експертка з управління репутацією Ксенія Омельченко.

Дізнайтесь про найцікавіше

Підпишіться на розсилку повідомлень про нові статті у нашому блозі. Оберіть рубрику або декілька рубрик, що вас цікавлять, і ми надсилатимемо вам сповіщення після публікації нових матеріалів.

Обіцяємо: це не буде занадто часто!