Продовження спецпроєкту «Рік війни: як почувається український бізнес» про підприємців, для яких повномасштабне вторгнення окупантів стало вимушеним драйвером пошуку нових точок зростання.
«Перша кава-обсмажувальна компанія» — це справжня лабораторія смачної кави, де понад 150 сортів зерен із Центральної Америки, Бразилії та Ефіопії дбайливо обсмажуються на сучасних ростерах із лазерним очищенням. Також команда ексклюзивно в Україні виготовляє та продає професійні аксесуари для бариста — пітчери, темпери для кави, килимки для темперування, нокбокси, мадлери, мерники.
У 2014 році компанія вже пережила вторгнення окупантів. Тоді працівникам і бізнесу довелося терміново евакуюватися з окупованого Донецька. Цьогоріч повномасштабна війна застала їх в Києві.
В інтервʼю для блогу OLX власник компанії Юрій Царульков розповів, як за цей рік змінювалися рівні продажів у B2B і B2C сегментах, і що дозволяє бізнесу успішно продавати на OLX без додаткової реклами.
Не зупинили роботу ні на день
Ми вихідці з Донецька, і у 2014 році, коли росія розпочала вторгнення на Донбас, перевели активи та перебазували команду в Київ. У столиці «Перша кава-обсмажувальна компанія» почала розвивати бізнес у кількох напрямках: виробництво кавових аксесуарів, обсмажування й продаж кави, навчальні курси для бариста, оренда, продаж й сервісне обслуговування кавового обладнання.
Потрібно було розширювати ринки збуту, тому одразу після релокації почали продавати свої товари й послуги на OLX. Майданчик напевно був першою інтернет-платформою, де ми запустили продажі.
Для багатьох компаній початок повномасштабної війни став шоком, ми були відносно готові. У 2014 році в Донецьку ми опинилися у схожій ситуації: активні бойові дії, атмосфера невизначеності в бізнесі, вимушений переїзд. Зараз повномасштабне вторгнення не стало для компанії критичним потрясінням, всі вже вивчили основи антикризового управління.
Ми продовжили працювати та не зупиняли роботу ні на день. «Смажитимемо каву й виготовлятимемо аксесуари, доки в нас буде можливість це робити» — дали собі таку установку, і вона спрацювала. Нам вдалося дійти згоди щодо співпраці з ключовими клієнтами, їхні компанії також продовжили роботу. І до травня ми навіть виконали всі контракти та зобовʼязання з постачання продукції іноземним замовникам і партнерам.
OLX генерував третину продажів без особливих просідань і коливань
Наша компанія працює з B2B і B2C сегментами. Звісно, ситуація в B2B була більш критичною. Підприємці, які раніше купували обладнання, каву та аксесуари для професійного використання в кавʼярнях, у першій половині року взяли паузу.
В другій половині до проблем додалися ракетні обстріли та блекаути. Це вплинуло на рівень продажів, які знизилися з 70% до 30% у порівнянні з аналогічними місяцями 2021 року.
В B2C сегменті все було досить динамічно: люди купували і каву, і кавомашини. Курс гривні був нестабільний, і багато українців обрали варіант конвертувати гроші в товар.
Продажі були на високому рівні. Протягом 2022 року OLX стабільно приносив бізнесу 30% замовлень від загальної кількості продажів на маркетплейсах. Ми мали по декілька заявок на день з OLX навіть у перші тижні війни, коли, здавалося б, нічого не працювало.
Ми не використовуємо рекламні формати на OLX. «Перша кава-обсмажувальна компанія» — єдине підприємство в Україні, яке виготовляє аксесуари для кавового бізнесу. В нас потужне УТП (унікальна торговельна пропозиція), комплекти та набори є унікальними, тому у своїй категорії маємо дуже слабку конкуренцію.
Плануємо лонч нового продукту навесні
За планом, лонч нової товарної категорії на OLX мав відбутися у травні 2022, але через повномасштабну війну перенесли запуск на травень 2023.
Це новий продукт в нашому асортименті — фарфорові воронки (пуровер pkok або V60) для альтернативного заварювання кави.
Наша компанія довго шукала постачальника глини для виготовлення фарфорових пуроверів pkok в Україні: спочатку хотіли працювати з Дружківським глиноземним заводом, який видобуває необхідний різновид матеріалу, але, зваживши всі ризики, знайшли партнерів із Закарпаття та Миколаєва.
Ціна якісної фарфорової продукції українського виробництва буде дорівнювати вартості пластикових китайських воронок V60. Поціновувачам приготування спешелті кави шляхом альтернативного заварювання у воронці це рішення повинно сподобатися: фарфорова воронка pkok набагато довше та рівномірніше утримує температуру, що робить екстракцію кави ідеальною.
Бізнес — це завжди непросто, але Україна ідеально підходить для старту
Бізнес — це завжди динаміка, виклики, кризи, поразки та перемоги. Треба бути готовим до змін і адекватно сприймати ситуацію. Але Україна дає вдалий старт і багато преференцій для започаткування власної справи. В європейських країнах бізнес вже давно сформований, устаткований, і більшість ніш закриті для новачків.
В Україні всі напрями тільки зароджуються: компанії створюються, конкурують, помирають, відроджуються й пробують заново. Це постійний рух і відкриті можливості. Тому наша країна ідеально підходить для старту. Тим паче маркетплейси забезпечують низький поріг входу в онлайн-торгівлю — можна розпочати з мінімальними інвестиціями.
Початківцям я завжди раджу тестувати ідеї та діяти. В бізнесі думати 10 разів, перш ніж щось зробити, — це погана стратегія. Доки ви думаєте, конкуренти вже спробували, проаналізували результати, зробили висновки та пішли далі.
Бізнес — це завжди пʼятдесят на пʼятдесят, немає на 100% успішних компаній та історій. Маєте ідею започаткувати власну справу — не бійтеся пробувати. В будь-якому разі ви отримаєте цінний унікальний досвід.
Попередні історії бізнесу:
«Ми втратили 90% клієнтів і повністю перезапустили онлайн-продажі»
«Через війну продажі впали на 60-70%: як змінилася робота віконної компанії з Миколаєва за рік»
«OLX стабільно приносить 50% продажів: як майданчик допоміг магазину втриматись у кризовий рік»