Продовжуємо серію статей про підприємців та їхні бізнеси, які не припинили працювати під час воєнного стану.
Лев Рудий з Харкова – співвласник компанії Rudyy, яка виробляє газові балони та портативні комплекти під торговельними марками Rudyy, «Пікнік» та Golden Lion. Крім того, в асортименті магазину – аксесуари для газових балонів, як-от клапани, перехідники, шланги, а також газові плити і туристичні пательні.
В інтерв’ю для блогу OLX Лев розповів, з чого починався їхній сімейний бізнес, як команда продовжує працювати під обстрілами, втративши один з цехів, та навіщо газове обладнання потрібно бійцям ЗСУ та цивільним, які залишилися без своїх домівок.
Від імпорту з Китаю – до виробництва в Україні
Rudyy – це сімейна компанія, її заснував мій батько у 1991 році. Він шукав можливості для бізнесу та помітив, що в Україні є попит на туристичне газове обладнання: газові балони та портативні комплекти.
Протягом перших 10 років батько привозив товари з Китаю, та згодом змінив бізнес-модель. Ми почали замовляти у Китаї лише запчастини для обладнання, а збираємо вироби у власних цехах на Харківщині. Це дозволяє забезпечити та гарантувати покупцям належну якість товарів. Водночас це наша конкурентна перевага, адже цього не робить жодний інший гравець на українському ринку.
Після обстрілів житлових кварталів сотні людей залишилися без даху над головою, і їм потрібно обладнання, щоб зігрітися та приготувати їжу. Ми відгукнулися – надали постраждалим горілки та балони.
До війни у нашій команді було до 10 людей: менеджери з виробництва, продажу та контенту, а також працівники цеху, які збирають продукцію, перевіряють її якість і пакують товар для продажів.
Ми мали до 100 роздрібних замовлень на день з середнім чеком близько 750 грн. Але на роздріб припадає близько 25% наших продажів. Решта – гурт: ми співпрацюємо з мережами магазинів «Епіцентр К», ІБІС, Flagman, а також постачаємо товари на всі великі ринки країни.
Близько 100 товарів роздали безкоштовно
До початку бойових дій ми мали два виробничі приміщення: у Харкові та у селі Липці в 30 км на північ від міста. У перший день війни у це село зайшли окупанти – та розмістили у нашому цеху танки та іншу техніку. Липці досі перебувають під ворожим контролем. Ми не знаємо достовірно, в якому стані приміщення зараз, але не варто сподіватися, що там вціліло щось окрім стін.
У перші дні війни у Харкові була важка ситуація, частина нашої команди роз’їхалася у безпечніші регіони, тож ми були змушені відключити робочі телефони та призупинити всі продажі та відправлення.
Найголовніше наразі – не допустити припинення роботи через нестачу продукції. Тож ми робимо все, щоб налагодити імпорт товарів з Туреччини, Китаю, Кореї або Тайваню.
Водночас ми побачили запити від міської ради: після обстрілів житлових кварталів сотні людей залишилися без даху над головою, і їм потрібно обладнання, щоб зігрітися та приготувати їжу. Ми відгукнулися – надали постраждалим горілки та балони. Після цього знову увімкнули телефони і невдовзі почали отримувати подібні замовлення від волонтерів. Загалом за перший тиждень війни безкоштовно роздали до 100 товарів зі складу.
На початку березня кілька наших співробітників повернулися до міста, і ми вирішили продовжувати виробництво в уцілілому цеху. Наразі більша частина команди вже повернулася до роботи.
Рішення поновити повноцінну роботу було однозначним. І бійцям ЗСУ, і постраждалим цивільним потрібні наші товари для обігріву та приготування їжі – тож ми маємо забезпечувати їхні потреби. З початку березня і дотепер надали за запитом волонтерів вже більше 1000 товарів, постачаємо їх за собівартістю.
Працюємо під обстрілами
Ми продовжуємо отримувати замовлення не тільки від волонтерів, а й від звичайних покупців. Якщо порівнювати попит на наші товари з довоєнним часом, він збільшився втричі.
Водночас до війни у нашій товарній лінійці було понад 100 різних варіантів комплектації для газових балонів, а зараз ми обмежилися п’ятьма. Таке рішення прийняли, щоб витрачати менше часу на виробництво і виготовляти якомога більше товарів.
На початку березня кілька наших співробітників повернулися до Харкова, і ми вирішили продовжувати виробництво в уцілілому цеху. Наразі більша частина команди вже повернулася до роботи.
Основна складність роботи в умовах війни – постійні обстріли міста, зокрема кварталу, де розташований наш цех. Через це ми змушені щоранку завантажувати машину і відправляти водія до більш тихого району, щоб він там надсилав замовлення клієнтам.
Ще одна проблема пов’язана з постачанням комплектуючих з-за кордону. Необхідні нам позиції так і не потрапили до списку товарів критичного імпорту. Наразі ми використовуємо залишки на складі, але їх небагато.
Потрібно два роки, щоб розгорнути нове виробництво
До війни близько 50% продажів у роздріб ми отримували завдяки OLX. Наразі ця цифра зросла до 70%. Щомісяця ми розміщуємо на платформі близько 20 оголошень. Для тих позицій, які хочемо продати першочергово, активуємо рекламний набір «Швидкий продаж».
Говорити про плани на майбутнє поки що складно. Попри те, що попит на наші товари виріс, нам ще треба порахувати збитки від війни. Найголовніше наразі – не допустити припинення роботи через нестачу продукції. Тож ми робимо все, щоб налагодити імпорт товарів з Туреччини, Китаю, Кореї або Тайваню. Українські морські порти заблоковані, тому, ймовірно, спробуємо організувати постачання через Румунію.
Наразі нам усім необхідно захищати свій фронт, і для бізнесу цей фронт – економічний.
Також не відкидаємо думки перенести власний цех в одну із західних областей України. Але виробництво газового обладнання – технічно складний процес, і на те, щоб його розгорнути, знадобиться щонайменше півтора-два роки.
Наразі нам усім необхідно захищати свій фронт, і для бізнесу цей фронт – економічний. Тож віримо у перемогу та продовжуємо робити свою справу.
Попередні історії бізнесу:
«Мрію, щоб в Україні було більше свого виробництва»: як Skipper продає на OLX під час війни
«Війна – не привід не вітати дитину з днем народження»: як «Карлотека» продає на OLX у воєнний час
«Попит на деякі позиції зріс утричі»: як USATools продає на OLX під час війни
«Головне – зважати на потреби клієнтів»: як Triniti продає на OLX під час війни
«Розширив асортимент під потреби військових»: як Smart-home.com.ua продає на OLX під час війни
«Найближче завдання – не заробити, а зберегти»: як PixoPhone продає на OLX під час війни
«Безкоштовно віддали ЗСУ спальників на 300 тис. грн»: як Arvisa працює в Харкові під час війни